Business en social media, chats, whats app. Handig, maar soms ook een show stopper.


In deze tijd van social media, online ondernemen is het mooie ervan dat je veel mensen kunt bereiken en dat je kunt communiceren met mensen aan de andere kant van de wereld.

Als je samenwerkt in team verband, heb je veel te maken met gezamenlijke chats, WhatsApp berichten, etc. Je leest posts van anderen, van collega's. Wat een team of jou als ondernemer volledig uit z'n / je flow kan halen zijn: je eigen aannames en interpretaties van geschreven berichten. En het gevoel dat je erbij krijgt, wat iets zegt over jouw eigen beleving. Maar als het iets aanraakt bij je, dan laat het 9 van de 200 keer iets zien waar je mogelijk zelf nog moeite mee kan hebben in je ontwikkeling als ondernemer of waar je zelf nog onzeker over kan zijn.


Het maken van aannames en het niet checken bij de ander hoe een ander het bedoeld heeft, is een grote showstopper voor samenwerkingen. Interpretaties gaan een eigen verhaal leiden. En zeker als je je jouw aannames probeert te valideren bij collega's: 'vond jij ook dat die en die persoon lelijk deed?!' Dit gaat je niet helpen om die groei curves te maken die je nodig hebt voor je business. En in mijn opinie: dit is het gedrag van een amateur. Een professional zou dit nooit doen. Het slurpt energie en het brengt je in je eigen negatieve spiraal waarbij je ook nog hoopt dat een ander je gelijk gaat geven. Het houdt je gefocust op wat er volgens jou allemaal niet goed gaat en negatief is. Daarmee ga je voorbij aan alle positieve dingen die wél aanwezig zijn. Hoe kun je voorspoed verwachten als jij je steeds focust op drama?


Tegelijkertijd is het ook lastig om geen aannames te doen. In deze extreem snelle tijd waar social media steeds meer heer en meester lijkt te zijn over ons gedrag, over onze responses, over onze gedachten, waar berichten vluchtig gelezen worden kun je oppikken wat je op dat moment kunt en wil oppikken. In het werken in teamverband of überhaupt in het werken met mensen is het dan heel verleidelijk om met anderen te praten of te roddelen over bv je een andere collega of ondernemer.

Ik ben gewend om snel en kort te schakelen met mijn business achtergrond van meer dan 20 jaar. Ik ben niet zo van het er omheen gedraai, mensen urenlang 'vlooien' en niet tot de kern komen. Ik ben een zakenvrouw. Gezellig doen doe ik in real life wel. Ik draai een business. Geen high tea club. Ik wil fun hebben met mijn zakelijke relaties. Maar als er een klus geklaard moet worden dan wil ik geen gezeik over 'vrouwenbrein drama's' aan m'n kop. Ik wil de klus geklaard hebben.

Ik ben business activiteiten gewend. Omdat ik resultaten wil hebben. Ik ben gefocust op gewenste resultaten en cijfers. Maar als iemand ergens mee zit, dan maak ik tijd. En ben ik zeker in staat om empathie en liefde te tonen. Dan ben ik er ook echt voor ze. En ik meen het oprecht. Mensen moeten het me wel vragen.


Zeker wanneer je straks zelf grote groepen klanten of studenten leidt, kun je je niet bezighouden met aannames van anderen. Je moet er op vertrouwen dat als er wat is, dat men naar jou komt. En dat zal zeker niet vaak gebeuren. Maar dan mag je dat ook gewoon bij de ander laten. Je bent niet ontworpen om de hele wereld op je schouders te nemen. Natuurlijk voel ik inmiddels een hoop aan. En als de situatie zich leent binnen mijn teams of binnen mijn zakelijke relaties zal ik polsen hoe het gaat met iemand. En soms laat ik mensen ook bewust 'aanmodderen'. Omdat ik niet verantwoordelijk ben voor de stappen die ze maken: ze moeten zelf in actie komen.


Doe ik ook aannames? Jazeker! Ik relativeer zo snel als ik kan. En als het me dwars blijft zitten dan doe ik er iets aan. Ik kijk ofwel naar binnen wat mij nu zo raakt en of ik daar iets mee kan en wil. Of/en ik check wat de intenties en beweegredenen van de ander zijn. Dat geeft lucht. Dat geeft ruimte. Het ont-stresst.

Overigens hoeft het niet zo te zijn dat je emotieloos business hoeft te doen. We zijn mens. We hebben onze goeie dagen en minder goeie dagen. Maar als het om je eigen aannames gaat dan kun je er zelf een hoop aan doen om niet mee te gaan in je eigen negatieve overtuigingen. Mijn top 3 tips zijn:


1. Check bij de ander wat de intenties / de boodschap daadwerkelijk is.

2. Vraag geen validatie bij anderen om je emoties te rechtvaardigen.

3. Werk met een business buddy en ga daarmee sparren. Je kunt vragen hoe hij/zij naar de situatie kijkt. Maar sparren is iets anders dan validatie zoeken.


Tijd is de 'currency' in business. Het ruilmiddel. Die tijd kun je besteden aan het constant invullen van hoe een ander het bedoelt, etc. Maar als je een gezonde business wil opbouwen gaat dit je echt niet helpen. Focus je liever op tijd besteden aan constructieve activiteiten die je dichter bij je doelen brengen.


Onzeker zijn we allemaal wel eens. Beter 100 keer checken dan 1000-den nachten wakker liggen van de stress van de verhalen die je zelf fabriceert over een ander.

Jouw perceptie is jouw perceptie. Dubbel check bij de ander wat er bedoeld wordt. Dan heb je dat gecheckt en dan kun je door. Aannames killen je business. Check bij jezelf waar je mogelijk nog onzeker over kan zijn. Het hoort erbij. Ook ik heb ontelbare momenten gehad dat ik ineens kromp van onzekerheid en onkunde. Er is altijd een weg. Maar je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen aannames. Niet voor wat anderen schrijven. In mijn 15-daagse online business training voor vrouwelijke ondernemers train ik o.a. je mentale veerkracht om om te kunnen gaan met dit soort zaken.


Bekijk hieronder de video waarin Mom Entrepeneur Ambassadeur Manja op den Camp van Zenzitief Gezin mij interviewt over de 15-daagse online training.




*Over Lenny:

Lenny is Feminine Essence Coach, Online Business Trainer en Retreat Leader.


Lenny heeft in december 2018 een hersenbloeding gehad en neemt haar lezers mee op reis tijdens haar herstel. Naast de hersenbloeding heeft Lenny chronische en erfelijke ziektes. Desondanks haar situatie vecht ze om alles uit het leven te halen. Ze is getrouwd met Chris en moeder van Aiden (7). Samen wonen ze in Singapore. Als ex-alleenstaande moeder met torenhoge schulden weet Lenny hoe het is om te overleven i.p.v. leven. Lenny is al meer dan 20 jaar coach voor vrouwen (gespecialiseerd in mentaal, emotioneel, energetisch en lichaamswerk). Als Art of Feminine Presence teacher en trainer op women empowerment events & retreats. Lenny leidt het Mom Entrepreneurs team in Singapore. In Singapore heeft ze een succesvolle internationale coachingspraktijk opgebouwd.

Tot slot leidt Lenny een succesvol team binnen haar netwerkmarketing business en traint ze haar GlamSquad om op een integere, effectieve en professionele manier om hun netwerkmarketing business op te zetten en uit te voeren, waar veel ruimte is voor zelfontwikkeling. Haar missie is om netwerkmarketing op een positieve en eerlijke manier uit te voeren en om het imago een boost te geven. Als Art of Feminine Presence teacher helpt Lenny vrouwen zich te verbinden met hun lichaam, hun ziels-missie, hun spirituele pad te ontdekken & te ontwikkelen.

Volg Lenny hier:

www.facebook.com/myfullessence

https://www.instagram.com/lennysuijkerbuijk/

21 keer bekeken

Een initiatief van Stichting Mom Entrepreneurs & Stichting De Kids van Amsterdam Oost & ChaCha Communicatie 2020

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon