Bedankt dat je 'nee' tegen me zei!



In het begin van mijn ondernemersavontuur moest ik soms keihard janken als een potentiële klant 'nee' tegen me zei. Ik betrok het volledig op mezelf. Alle jeugdtrauma's kwamen gezellig om de hoek kijken. Vooral die overtuigingen die steeds kwamen zeuren:


- Je bent niet goed genoeg.

- Wie denk JIJ wel dat je bent?

- Klanten 'ja' zeggen tegen JOU, laat me niet lachen!

- Wie wil er nu door jou gecoacht worden?!

- Fraudeur!

- Ja kan niks en je bent niks.

- Ga eerst maar eens stage lopen en vlieguren maken voordat je jezelf 'coach' noemt.


Betaal nu of betaal later

Ik draai al zo'n dik 20 jaar mee als trainer en coach. Ik train zowel grote als kleine groepen ondernemers of vrouwen die zich graag willen ontwikkelen op persoonlijk, zakelijk vlak en vrouwelijke spiritualiteit willen ontdekken. Een kleine 10 jaar ben ik werkzaam binnen netwerkmarketing. Nu raakt een 'nee' me niet meer. Als ik terug kijk naar die tijd krijg ik het een beetje benauwd, omdat ik me nog heel goed herinner hoe dat voelde. Die baksteen in je maag bij de zoveelste 'nee'. En ik moet er ook een beetje om lachen, omdat ik toen nog zo bleu was. Ik was zo'n wereldverbeteraar die graag de hele wereld op haar schouders droeg. Ik was er zo één die wilde zorgen dat al mijn klanten en collega's niks te kort kwamen. Het liefste nog ten koste van mijn eigen welzijn. Want tsja, 'go big, or go home' en 'opgeven was voor watjes', waren mijn motto's. Het is een mooie intentie om mensen te willen helpen, maar helaas kreeg ik - door de manier waarop ik dat deed - er een drie dubbele burn-out en 5 depressierondes voor terug gedurende mijn leven. Betaal nu of betaal later: als ik toen wist wat ik nu weet, dan had ik mijn grenzen al beter aangegeven waardoor ik op een gezondere manier ondernemer had kunnen zijn. Maar soms leren we door de niet meest voor de hand liggende manier en moet het soms via een harde weg.


Ik ben mijn eigen poortwachter

Nu ben ik inmiddels flink wat jaartjes verder en ik zie mezelf totaal niet als dé coach of trainer voor iedereen. In de gesprekken die ik nu heb met potentiële klanten of collega's ben ik veel selectiever. Ik heb inmiddels geleerd om zelf ook 'nee' te zeggen tegen mensen die zich bij mij melden om klant of collega te worden. De fase van gemotiveerd worden door alleen geld binnen slepen of geld op korte termijn binnen harken ben ik voorbij, omdat ik weet dat dit op langer termijn voor mij niet de juiste motor is om het ondernemen vol te kunnen houden. Ik kijk nu veel meer naar hoe ik op langer termijn gezond in business kan blijven. En na al die burn outs en depressies weiger ik mezelf daar ooit nog te brengen. Als een leeuwin waak ik ervoor dat mensen misbruik van me maken, of me emotioneel chanteren, etc. Want over 4 jaar wil ik nog steeds gezond in business zijn. Wat moet ik daarvoor doen? Wie moet ik daarvoor zijn? De poortwachter van mijn innerlijke huis, mijn heilige tempel, mijn lichaam, mijn geest. Dat wil niet zeggen dat ik niet open kan staan. Open staan en de deur wagenwijd open zetten zodat iedereen met z'n shit binnen kan komen en het bij jou droppen en achterlaten is een wezenlijk verschil.


De ene 'nee' na de andere

De afgelopen weken heb ik gesprekken gevoerd met mensen die in mijn online business team wilden stappen. Stuk voor stuk zijn het echt prachtige mensen. Dit zijn ook mensen die mij benaderden omdat ze wisten dat ik niet zomaar met een businessmodel in zee ga. Dit zijn mensen voor wie ik absoluut door het vuur zou gaan. Omdat ze in de kern precies aansluiten bij datgene waar ik voor sta in het leven en in het ondernemerschap. Ondanks dat ik fantastische gesprekken met hen heb gehad en zij de business helemaal zagen zitten, kreeg ik de ene 'nee' na de andere. De redenen waren uiteenlopend, maar redenen waren nooit dat ze mijn werkwijze niet zagen zitten of dat ze niet met mij in zee wilden gaan. Na al die vlieguren weet ik inmiddels dat mensen niet 'nee' tegen mij zeggen.


Angst als bestuurder van de beslissingen

Wat ik vaak zie bij mensen die 'nee' zeggen is dat er een hoop scenario's in het hoofd voorbij komen op basis van een hoop angsten, overtuigingen, dingen waarvan ze nog niet weten hoe het werkt binnen mijn vakgebied, binnen mijn businessmodel. Soms zijn deze angsten en overtuiging van zichzelf en soms zijn ze van mensen uit hun omgeving. Nu kan ik als ik een sales tijger zeggen: ja maar, ja maar, ja maar, mijn methodiek, mijn business plan, bla bla bla ...

Ik heb inmiddels geleerd dat ik niet elke steen voor anderen kan wegrollen. Zij moeten uit zichzelf bij mij komen met 100% het gevoel: ik ben er klaar voor en ik ben bereid om te investeren in tijd, energie en geld. Want laten we helder zijn: een bedrijf opzetten kost tijd, energie én geld. Een veel gehoorde argument is: geld. Soms zullen mensen nooit 100% klaar zijn. Wie is dat wel? Moet je alles weten en kunnen voordat je ergens aan begint?


Ik ken het probleem. Ik heb zelf vele malen voor de keuze gestaan om te investeren in trainingen. Van soms bedragen tussen de EUR 1000 en EUR 10.000. Waarom zou je zoveel investeren in je business? Dat is een persoonlijke en ook een zakelijke keuze. Het niet hebben van het investeringsgeld op dat moment is vaak de bottleneck. Wanneer je start met mij, liggen de opstartkosten tussen de EUR 180 en EUR 600. Daar ben ik heel open over. Sommige mensen snappen deze bedragen, anderen raken verontwaardigd.


Lenny, ik ben boos op je, want je vraagt veel te veel!

Laten we het eens hebben over deze verontwaardiging. Ik heb wel eens mensen gezien die boos worden bij het horen van het bedrag van EUR 180. Dat zijn de laagste opstartkosten die ik kan bieden. En dan worden ze boos, omdat ze vinden dat IK een belachelijk hoog bedrag vraag. Ik kan daar niet koud of warm van worden. Want ik weet dat die boosheid niets te maken heeft met mijn tarieven of het opstart bedrag. Het heeft te maken met het feit dat ze geconfronteerd worden met het gegeven dat ze het geld niet hebben en dat hun hele financiële blueprint is ingericht om vanuit tekorten te werken. Dat is geen aanname. Dat is wat ik hoor na 20 jaar doorvragen bij klanten waarom ze nou zo boos worden. Ze worden geconfronteerd met hun uitgave patronen, met het gat in hun hand, met het mis-managen van hun financiën en leggen het gevoel van onrechtvaardigheid dat ze niet kunnen starten, bij mij neer door mij de schuld te geven: je vraagt veel te veel. Gelukkig ben ik immuun tegen emotionele chantage. Omdat ik ook uit bittere ervaringen heb mogen leren, dat je zelfs een business kunt starten als je een alleenstaande moeder bent met torenhoge schulden. Ja, ik bedoel mezelf daarmee. Dus kom mij niet vertellen dat je geen cent op de bank hebt: er is altijd geld. Maar jij kiest je eigen prioriteiten uit. Is het dan fair om de professional de schuld te geven van jouw prioriteitskeuze? Ik vind van niet. Zeg dan op z'n minst in alle eerlijkheid: ik heb een fuck up gemaakt in mijn financiën, waardoor ik nu niet kan investeren.

Een tweede stap is dat je naar oplossingen kijkt als je het echt wil. Het is namelijk heel makkelijk om te zeggen: ik heb het geld niet.

Oh nee? Check je bankafschriften van de afgelopen maand. En kijk hoeveel geld er uit is gegaan naar prullaria in winkels, junk food ketens, restaurantjes, boekenwinkels, spullen voor je kids (die echt niet nodig waren), reisjes, anything ... Elk bedrag klein of groot op je bankafschrift: dát was je prioriteit op dat moment.


Lenny! Wat doe je nou? 'Nee' zeggen tegen een potentiële klant?!

Een diepe wens hebben om een bedrijf te starten of van huis uit willen werken met een Direct Sales concept is iets anders dan echt HONGER hebben om succesvol je eigen imperium op te zetten. Eén van mijn Amerikaanse mentoren Blair Singer zei: if you're not hungry enough, prepare to die in business. Dus ik zorg dat mijn eetlust in business altijd wordt opgewekt.

Vandaag heb ik zelf 'nee' gezegd tegen een fijne heer. Hij weet dat ik deze blog schrijf. We hadden een fantastisch gesprek, alles klikte. Er was echter 1 ding waar ik aan twijfelde: zijn verwachtingen. Hij wilde heel graag snel geld verdienen. Toen ik hem vertelde dat dit bij ons mogelijk was, maar dat ik ook een stukje realiteit mee wilde geven en hem uitlegde wat er voor nodig was om datgene te verdienen binnen het tijdsbestek dat hij zelf in gedachten had, voelde ik aan alles: dit gaat hem niet worden. Omdat onze verstandshouding dusdanig van vertrouwelijke aard was heb ik hem eerlijk mijn zorg kunnen meegeven over dat ik inschatte dat hij van een koude kermis thuis zou komen als hij met die verwachtingen in zou stappen. Hij snapte er niks van. 'Lenny, je wil toch scoren? Je wil me toch binnen halen? Dat betekent voor jou toch ook gewoon geld verdienen aan mij?'.

En dat is precies waarom ik anders te werk ga. Wellicht on-orthodox, maar ik weet in middels dat ik op langer termijn een hele kluif ga hebben om hem bij te sturen, omdat zijn werkethos niet strookt met de mijne en nog belangrijker: het strookt niet met wat er voor nodig is om de resultaten te kunnen behalen die hij graag wil. Mijn zorg erna was dat hij deze werkhouding over zou brengen naar degenen die hij zou gaan helpen opstarten binnen mijn business concept. Daar kon ik me niet mee vereenzelvigen. Ja, noem me maar een moraalridder. Het kennen van je kernwaarden helpt bij dit soort situaties en heeft me al heel vaak gered van samenwerkingen die ik aan wilde gaan die zakelijk ongezond zouden zijn achteraf. Hij is fantastisch als trainer, maar hij heeft nog geen ondernemers mindset. Die kun je absoluut trainen. Dat je een coach of trainer bent wil namelijk niet zeggen dat je ook de vaardigheden als ondernemer hebt. Met de verwachtingen die hij had, zou ik hem eerst moeten 'detoxen' van irreële verwachtingen. Dus ik heb hem doorverwezen naar een collega, waarvan ik wist dat deze collega van het 'snelle geld' verdienen was. Dat vond hij niet leuk. Hij vroeg me wat hij moest doen om wel in mijn team te kunnen komen en direct onder mijn begeleiding. Daar hebben we een mooi gesprek over gehad en aan het einde van het gesprek, toen ik hem nog iets meer realiteitszin had gegeven, zag hij in dat hij er eigenlijk niet klaar voor was. Hij was wel bereid om hier nog eens goed naar te kijken en bij zichzelf te rade gaan wat hij nu echt wilde. Dat hij wilde samenwerken met mij stond vast en ik zeker ook met hem. Maar wel op een manier die beide partijen energie geeft en niet energie aftapt van elkaar.


Focus je op lange termijn uitkomsten

Ik kan 'nee' zeggen, omdat ik weet dat we een paar jaar met elkaar gaan reizen als we beiden volmondig 'ja' zeggen. Ik wil mensen graag begeleiden naar resultaten. En ik weet dat als je met een bepaalde werkhouding gaat werken die je laten focussen op quick fixes, dan behaal jij geen resultaten die sustainable zijn. En hallo, mijn naam als coach hangt daar aan. Dus ik wil dan wel dat als iemand bij mij start dat hij/zij bereid is om zich coachbaar op te stellen. Coachbaar zijn betekent dat je al je 'ja, maar ... ' uitingen vaak buiten de deur kunt laten, je bek kunt houden voor 1 tel, en dingen aan kunt nemen van je coach en het gaan testen voor jezelf.


Weet je, als ik iemand voor me heb die zich aanmeldt om met me te komen werken kijken ik zo naar die persoon:

1. Ben ik bereid om met je te lachen en te janken de komende 3 a 4 jaar? 2. Ben ik bereid om voor jou door het vuur te gaan als het nodig is en voor je op te komen binnen de organisatie?

Hier moet een absolute 'ja' op komen vanuit mijn binnenste. Als dat niet zo is, dan stuur ik je liever door naar een collega. Loop ik hierdoor sales mis? Neuh. Want wat er gaat gebeuren is dat wanneer deze persoon bij mij zou starten, de begin maanden gaan prima en dan .... stort het in als een kaartenhuis. Dus wég langer termijn sales. Omdat ergens onderweg deze persoon zich blijft focussen op korte termijn oplossingen om geld te verdienen. En alles keuzes die daaraan hangen voor zijn privé-en business leven worden op basis van de korte termijn behoeftes gemaakt.


De invloed van je omgeving

Laten we voorop stellen en aannemen dat degenen uit jouw omgeving die jou een 'negatief' advies geven om niet te starten met een business van je houden en jou en jullie relatie graag wil beschermen. Deze persoon heeft de informatie die ik jou heb gegeven niet gehoord. Jij bent dol enthousiast, maar kan de informatie niet overbrengen op een manier zoals ik dat kan, omdat het in mijn hele systeem zit verweven. Maar nog niet in de jouwe. Ik lééf mijn business compleet met alle kernwaarden. Het starten van een business kan zoveel onbewuste angsten met zich meebrengen dat het heel makkelijk is om je omgeving als voertuig te gebruiken waarmee je een 'ja' zeggen tegen de business kunt ontsnappen. Want tjsa, 'mijn man heeft zijn twijfels of staat er niet achter' is een veel gehoord argument en ook voor een hoop mensen een veilig argument om geen 'ja' te hoeven zeggen. Natuurlijk wil je je partner niet kwetsen of dingen doen die niet ethisch zijn of een wig zou kunnen drijven tussen jullie. Wat zou er gebeuren als jij in je authentieke kracht gaat staat en zegt: ik wil deze business starten. Ik snap dat dat jij het moeilijk vindt lieve partner, en ik snap ook dat de financiële middelen er nu niet zijn, maar wat is er wél mogelijk?


Mijn man zegt altijd: alles is mogelijk. Maar als we in 1 ding investeren gaat dit altijd ten koste van iets anders, dus dan is het een kwestie van keuzes maken. Ik ben een fan van dingen bespreekbaar maken versus 'goedkeuring' of 'toestemming' vragen aan je partner. Als ik naar mijn man stap om te bespreken dat ik ergens in wil investeren, dan vind ik dat ook spannend, maar ik nodig hem vaak uit om iets te bekijken. Een video bijvoorbeeld van datgene waar ik in wil investeren. Of ik neem hem mee naar een informatieavond. Of ik introduceer hem aan iemand met wie ik zelf heb gesproken zodat diegene de juiste informatie op de juiste manier kan overbrengen.


Het is namelijk niet je partner of niet je omgeving die jou écht tegenhoudt om vanuit volle eigen verantwoordelijkheid 'ja' of 'nee' te zeggen.


Bedankt dat je 'nee' hebt gezegd

Kijkend naar alle 'nee's' die ik heb ontvangen ben ik enorm dankbaar dat deze mensen mij een 'nee' hebben gegeven. Ik heb kunnen oefenen om content te zijn met wie ik ben, zeker te zijn van wat ik kan bieden om mensen te helpen resultaten te behalen, en dat ik mijn capaciteiten of het businessmodel waar ik mee werk niet hoef te identificeren of te verantwoorden aan wat mensen van mij of mijn business denken. Ik vertrouw erop dat je bij me komt wanneer je 100% klaar bent en een tikkie bang om te starten mag je altijd zijn.


Liefs, Lenny




*Over Lenny:

Lenny is Feminine Essence Coach, Online Business Trainer en Retreat Leader.

Lenny heeft in december 2018 een hersenbloeding gehad en neemt haar lezers mee op reis tijdens haar herstel. Naast de hersenbloeding heeft Lenny chronische en erfelijke ziektes. Desondanks haar situatie vecht ze om alles uit het leven te halen. Ze is getrouwd met Chris en moeder van Aiden (7).

Samen wonen ze in Singapore. Als ex-alleenstaande moeder met torenhoge schulden weet Lenny hoe het is om te overleven i.p.v. leven. Lenny is al meer dan 20 jaar coach voor vrouwen (gespecialiseerd in mentaal, emotioneel, energetisch en lichaamswerk). Als Art of Feminine Presence teacher en trainer op women empowerment events & retreats.

Lenny leidt het Mom Entrepreneurs team in Singapore. In Singapore heeft ze een succesvolle internationale coachingspraktijk opgebouwd.

Tot slot leidt Lenny een succesvol team binnen haar netwerkmarketing business en traint ze haar GlamSquad om op een integere, effectieve en professionele manier om hun netwerkmarketing business op te zetten en uit te voeren, waar veel ruimte is voor zelfontwikkeling. Haar missie is om netwerkmarketing op een positieve en eerlijke manier uit te voeren en om het imago een boost te geven. Als Art of Feminine Presence teacher helpt Lenny vrouwen zich te verbinden met hun lichaam, hun ziels-missie, hun spirituele pad te ontdekken & te ontwikkelen.

Volg Lenny hier:

https://www.facebook.com/feminineessencecoaching/

https://www.instagram.com/lennysuijkerbuijk/

Een initiatief van Stichting Mom Entrepreneurs & Stichting De Kids van Amsterdam Oost & ChaCha Communicatie 2020

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon