Hoe bedoel je? Netwerkmarketing op een holistische manier?

Bijgewerkt: 7 feb 2019


Art of Feminine Presence trainer, Isabody coach & Mom Entrepreneurs Ambassadrice Nederland & Singapore, Lenny Suijkerbuijk

Netwerkmarketing betekent toch zieltjes winnen en zoveel mogelijk mensen inschrijven? Not under my watch. Mijn missie: passievol, integer en liefdevol netwerkmarketing uit kunnen voeren, omdat ik intens geniet van de reis die mensen maken, van hun groei, van hun successen. En omdat ik er van HOU om mensen te helpen met overeind krabbelen en met moeilijke shit te doorbreken.


Ik heb overigens een hekel aan de termen 'upline' en 'downline', maar ik zal het gebruiken ter aanduiding. Een upline is degene die jou 'inschrijft' (ook al een hekel aan het woord 'inschrijven). De downline is wanneer je in het team van de upline zit.



šŸ’Ÿ Blokkades en persoonlijke ontwikkeling

Wanneer je kiest voor netwerkmarketing dan kies je voor persoonlijke ontwikkeling. Je kiest voor het transformeren van je eigen leven op alle gebieden van je ZIJN. Je krijgt te maken met het overwinnen van een hoop blokkades, angsten, je comfortzone stretchen. Je krijgt te maken met het bouwen van mentale en emotionele veerkracht, een diep geloof in jezelf ontwaken en ontwikkelen dat je je dromen kunt creƫeren met netwerkmarketing als vervoersmiddel. Je krijgt te maken met vooroordelen van je omgeving en met partners die niet altijd bereid zijn om je te steunen; daar moet je tegen bestand zijn of bereid zijn om je daarin te ontwikkelen. Zeker als je een partner hebt die je emotioneel chanteert en je niet steunt, dan heb je de zware taak om een keuze te maken.

Blijf je bij je keuze en accepteer je de gevolgen, mag er een middenweg zijn? Ben je in staat om een veilige en fijne werkomgeving voor jezelf te creƫeren zonder dat je je steeds hoeft te verantwoorden? Hoe graag wil je het? Of pas je je aan om de lieve vrede te bewaren? Je hebt een gesprek met jezelf aan te gaan als je je acties binnen netwerkmarketing laat leiden door de opinie van anderen en van je partner.


šŸ’Ÿ De moeilijkheid van een partner die je niet steunt: ik begrijp hem/haar!

Een partner zal doorgaans uit zorg reageren, uit eigen overtuigingen en angsten. Daar heeft hij/zij ook recht op. Hij/zij houdt van je en wil je graag beschermen. Ik snap dat! Doe netwerkmarketing met een gezond verstand, vanuit kalmte en rust. Heb helder waarom dit met jou resoneert. Zodat je kunt onderbouwen - niet verantwoorden!!! - waarom jij dit wil doen. Natuurlijk moet je dingen overleggen met je partner. Maar je bent een vrij mens met het recht om het voertuig uit te kiezen waarmee jij JOUW dromen en doelen wil verwezenlijken. Your partner doesn't own you. Het is vaak de moed die ontbreekt bij velen die niet tegen hun partner in durven te gaan als het aankomt om hun dromen te verwezenlijken; of dat nu met netwerkmarketing als tool is of iets anders. Je hoeft ook niet 'tegen je partner in te gaan'; maar als jij aan elke cel in je lichaam voelt dat je dit wil, mag je daar best voor gaan staan. Hoe je partner erover denkt ontstaat door zijn/haar eigen overtuigingen en gevoelens: dat mag er zijn, maar jij hoeft dat niet als jouw waarheid aan te nemen. Rekening houden met je partner is iets anders dan je te schikken naar zijn/haar overtuigingen.


Investeer wijs en slim. En werk er intussen aan om je investeringen terug te verdienen. Ik heb mijn eigen coachings business naast mijn netwerkmarketing business; denk je dat ik in het eerste jaar vet veel geld binnen haalde? Nee, ik investeerde veel meer dan dat ik binnen haalde. Dat gebeurde in mijn gelukkige geval in mijn tweede jaar al dat ik heel goed ging verdienen. Maar bij een hoop ondernemers gebeurt dit pas na 3 jaar. Netwerkmarketing moet een cristal heldere keuze zijn, omdat het gevaar is dat je snel op kunt geven als je even geen zin hebt, bang bent, je partner dwars gaat doen etc. En dan ... krijgt je partner 'gelijk': zie je wel, netwerkmarketing werkt niet. Maar heb je er echt alles aan gedaan om het succesvol te laten zijn? De tijd, energie en toewijding die je erin stopt bepaalt je voortgang, je beweging. Kom je niet opdagen op trainingen, werk je trainingen niet uit, benader je geen mensen, etc, verwacht dan ook niet de groei die je voor ogen had.


šŸ’ŸDe verantwoordelijkheid voelen voor het gezin

Je steentje bijdragen aan het welzijn van je gezin: ja! De volledige verantwoording op je nemen en dit als enorme druk op je schouders plaatsen is vragen om chaos. En iemand die overweldigd is komt niet in actie. Waardoor de druk nog groter wordt. Haal die druk van je schouders! Zorg ervoor dat je getraind wordt om je mental game op te krikken, zodat jij gezond aan de slag kan. Je hoeft jezelf niet te bewijzen aan je partner en je kinderen. Je gaat hiermee voorbij aan de REIS die je maakt en de TIJD die nodig is om te groeien. Dus doe jezelf een plezier en DITCH die lading.


Realiteitszin binnen netwerkmarketing is een must. Daarom ...

šŸ’ŸScreen & Scan

Check ik grondig of iemand coachbaar is en wat de intrinsieke motivatie is. Ik wil helemaal niet met iedereen werken. Ik wil werken met mensen waar ik energie van krijg, die doen wat ze zeggen en zeggen wat ze (niet) doen. Anders is het een complete verspilling van eenieders tijd en energie. Mensen die met mij werken weten dat ze echt mega veel waarde krijgen aan begeleiding. Ik zoek altijd naar een eerlijke 'ja' of 'nee' van degene die zich bij me meldt om een onderdeel van mijn GlamSquad te worden. Waarom is die eerlijke 'ja' zo belangrijk? Het bepaalt de mate van de tijd en energie die ik in iemand ga stoppen. Want als je 'ja' zegt, dan verwacht ik ook 'ja'. Ik heb geen tijd voor excuses. Dat klinkt misschien streng of arrogant. Tijd is een betaalmiddel in business; waarom zou ik mijn tijd geven aan mensen die 'ja' zeggen en constant 'nee' doen? Er zijn mensen die serieus op komen dagen ook al schijten ze zeven kleuren in hun broek. Aan die mensen geef ik veel liever mijn tijd. En het mag een 'ja' zijn met het aantal uren waarin je de business op wil zetten natuurlijk. Ik kan iemand helpen om realistischer naar de verwachtingen te kijken. Kies je upline en je downline bewust. Je hoeft niet tegen iedereen 'ja' te zeggen voor de sake of money & commissies. Holistisch netwerkmarketing is voor mij: iemand helpen zich te ontwikkelen tot de persoon die hij/zij wil zijn met de bijbehorende moeilijke momenten EN met de bijbehorende successen. EN daarmee vet veel geld te verdienen omdat het kan en lekker is!


šŸ’Ÿ Netwerkmarketing is mĆ©Ć©r dan een verdienmodel en je doet het niet 'even' Wil je het echt een goede kans geven dan bouw je gemiddeld 4 tot 6 jaar aan je carriĆØre. Ook daarom is die eerlijke 'ja' zo belangrijk; je moet je realiseren dat je dit niet voor een jaartje kunt 'proberen'. Dan kan je net zo goed niet starten. Je 'energie' zit dan niet in de businesss. Het is voor mij niet het product of het bedrijf of het businessplan dat niet deugt. Al zijn er miljoenen businessplannen waarvan iedereen voor in de bres zal springen als het om het eigen compensatieplan gaat. Waar het vaak mis gaat is bij de persoon die netwerkmarketing niet ethisch en onverantwoord neerzet. Het vergt gedegen training om een professsionele netwerkmarkter te worden. En daar zit nu net de kink in de kabel; de meeste uplines hebben weinig verstand van mensen coachen en begeleiden. Ze weten hoe ze producten moeten verkopen. Dat maakt je nog geen coach. Ze vertrouwen teveel op incompany training events only. En dat is waar ik het verschil in wil zijn voor mijn GlamSquad: ik ontwikkel m'n trainingen zelf. Het zijn business trainingen, maar ook trainingen waarin ze kunnen leren om gezond te blijven in het doen van hun business. Mindfullness trainingen en online meditaties verzorg ik net zo goed. Daarnaast stimuleer ik m'n mensen ook om trainingen van anderen te volgen. Kortom: je moet je 'zeikmentaliteit' echt buiten de deur laten als je dit werk wil gaan doen. Anders ga je overal beren en dramaqueens op de weg zien. Anders ga je voor elke oplossing die ik geef 10 andere problemen bedenken. Aan blokkades kunnen we werken. Aan de juiste attititude: die moet je al meenemen als je bij mij aan boord wil komen.


šŸ’Ÿ Score & Drop Mentaliteit

De realiteit van hoe mensen netwerkmarketing instappen is schrikbarend. Mensen worden ingeschreven met de grootste beloftes. En vaak wordt hen het grootste pakket door hun strot geduwd met de mededeling dat er geen andere opties zijn om je in te schrijven. Onethisch! En zodra ze eenmaal zijn ingeschreven is de hulp en begeleiding ver te zoeken. Vaak gebeurd dit vanuit onkunde, onwetendheid. Maar ook uit laksheid, het snel willen scoren. Score & Drop mentaliteit wordt toegepast Mensen inschrijven: geen punt. Mensen coachen om hun volle potentie wakker te schudden: een kunst! Het erge is dat deze mentaliteit ook weer doorgegeven wordt aan de volgende. En zo kom je in een vicieuze cirkel van niet integer netwerkmarketing doen. En dan vinden mensen het gek dat de deur in hun neus wordt dichtgesmeten als ze mensen benaderen voor de producten of de business?


Ik heb zelf de nodige coachingsfouten gemaakt, ondanks dat ik een getrainde coach ben. Netwerkmarketing is een heel ander vakgebied. Ik ben ervan gaan houden. En ik wist dat als ik deze business wilde gaan doen, dan had ik een hoop zelfontwikkeling te doen om de trainer te worden die ik wilde zijn. Toen ik besloot bewust netwerkmarketing te gaan doen wist ik: oh dit gaat zo anders worden dan mensen grof benaderen, inschrijven en negeren, of posts plaatsen die weinig authenticiteit laten zien. Ik wilde killer trainingen geven. Zodat ik fantastische leiders kan afleveren die gepassioneerd de wijde wereld intrekken met Ć©n in hun grootsheid, hun volle potentie, vanuit blijdschap, vrijheid en vakmanschap. Wanneer mensen zich aanmelden voor een gesprek om zich te voegen bij mijn Squad, krijgen ze eerst een grote realitycheck. Ik vertel helemaal niks over het compensatieplan. Als ze na de realitycheck nog steeds interesse hebben neem ik ze mee naar een trainingsmodule waarin de realitycheck iets dieper gaat: ik wil die intrinsieke motivatie boven tafel krijgen. Ik vecht voor m'n Squad en ik ben bij elke stap die ze maken. Ik lach met ze, ik jank met ze. Als een cheerleader en hun grootste fan sta ik langs de zijlijn. Maar no way dat ik mensen ga pushen omdat ze hun eigen motivatie niet voelen. Een duwtje in de rug is iets anders dan aan een dood paard trekken. Dan kan het missschien een goede vriend/in van me zijn, maar in business doen ben ik heel serieus: you're in or you're not.


šŸ’Ÿ Copy & Paste Academy

Weet je, ik zie veel posts op Facebook voorbij komen van netwerkmarketers die een vraag stellen om potentiƫle klanten aan te trekken. Vervolgens gaan er heel veel mensen reageren op die post. En als buitenstaander denk je: wow, ... dat zijn veel reacties, deze dame of heer moet vast heel succesvol zijn. Nieuwsflash: je teamgenoten vragen op je posts te reageren alsof het potentiƫle klanten zijn is echt een no go. Een amateur zou dat nooit doen. Het beeld dat je van jezelf schetst is onwaar. Dat kun je doen, maar de integriteit is daarin ver te zoeken. Je trekt aan wat je uitzendt. DURF eens netwerkmarketing te doen vanuit jouw eigen zichtbare mooie ik.


Ik neem aan dat je niet op de Copy & Paste Academy zit waar je leert om klakkeloos te posten wat je wordt opgedragen of geleerd: durf eens te posten vanuit jouw verhaal. Je kunt de juiste mensen aantrekken, zonder dat je teammies moeten doen alsof ze potentiĆ«le klanten zijn en dat je een sektegevoel creĆ«ert door je 'downline' te dwingen om op je posts te reageren. Je kunt het vragen, maar ze hebben recht op de vrijheid om al dan niet te reageren op je posts. Vanuit vrijlaten ontstaat er samenwerking, verbinding en eenheid. Trust the process. Tenzij je gezien wil worden als een netwerkmarketer die op deze manier werkt. Maar mensen zijn niet gek hĆØ. Mensen zien heus dat steeds dezelfde teammies reageren op dezelfde posts die je elke maand plaatst. Wordt je daar nou niet moe van? Dit is voor mij spiritueel dakloos zijn binnen je netwerkmarketing carriĆØre. Je bent toch geen robot die steeds dezelfde posts plaatst? Wees origineel en zorg dat mensen gek op JOU worden.


šŸ’Ÿ Alle zweefteven verzamelen

Helaas gebeurt het maar al te vaak dat mensen moeten presteren en mensen moeten inschrijven in hun netwerkmarketing organisatie onder een enorme druk en gepush van: je telt pas mee als je mensen inschrijft. Voor mij tel je mee vanaf dag 1 dat je met ons meedraait. Als jij de juiste energie hebt binnen mijn Squad dan trek ik alles uit de kast om je daar te krijgen waar jij wil zijn. Ik wil dat mijn mensen vanuit een mooie beweging van n'sync zijn met wie ZIJ zijn hun professie uitvoeren. Als je denkt dat dit een hoog zweeftevengehalte heeft, forget it. Gronden en gegrond te werk gaan is de basis van alles wat we doen. Zweeftevengedrag in mijn opinie is als je als een kip zonder kop mensen in je FB groepen pleurt en een ongeĆÆnteresseerd bericht dropt in de inbox met als doel: even snel een klantje scoren. Als je niet aan je mentale staat en emotionele conditie werkt... Als je je lichaam infecteert met voeding die je energie naar beneden trekken en je lichaam vervuilt... Jezelf 'healthcoach' noemt terwijl je daar NUL ervaring in hebt of niet eens in getraind bent... Waar in je lichaam ben je dan als je dit soort dingen doet? Waarschijnlijk in je kop of zweef je net even buiten je lichaam. DĆ”t noem ik pas alle zweefteven verzamelen. Netwerkmarketing vanuit 'verbinding' wordt er geroepen.


šŸ’Ÿ Waar ben je in je lichaam tijdens een 'oprecht' gesprek?!

NEE. Want hoe ziet die verbinding eruit? Hoe oprecht is de verbinding? Kun jij als netwerkmarketer oprecht in gesprek zijn met iemand uit interesse voor wie de persoon tegenover je is? Of denk je tijdens het gesprek alleen aan: ik moet hem of haar zover krijgen dat hij/zij het grootste pakket koopt? Een voorbeeld: laatst vroeg iemand aan me... ik moet zeker met het grootste pakket instappen? Waarop ik rustig antwoordde dat het niet noodzakelijk is en dat de mensen die ervoor kiezen om met mij te werken een KEUZE hebben in de starterspakketten die bij hun doelen en hun budget past. Netwerkmarketing vanuit verbinding doen wordt m.i. gedaan vanuit jouw persoonlijke kracht, zodƔt je OPRECHT in dienst kunt staan van de ander, zonder jezelf weg te cijferen en je zakelijke doelen eveneens goed kunt monitoren.


Natuurlijk moet je je cijfers kennen. Maar het kan zonder de druk of emotionele chantage van je upline en dat je programma's moet kopen van honderden euro's bij je upline voor je persoonlijke ontwikkeling. Je mag best geld vragen. Maar zorg dan op z'n minst dat de content van je trainingsprogramma de waarde van het geld overstijgt. Ik weet al dat ik mijn mensen vƩƩl meer geef aan trainingswaarde zonder er ook maar 1 cent voor te vragen. En daarbij lukt het me ook om me niet leeg te laten zuigen. Als jij iemand inschrijft dan heb je een verantwoordelijkheid: deze persoon te trainen vanuit de wisselwerking. Dus be careful what you wish for als je wens is om een team te leiden: ben je er echt klaar voor?


šŸ’Ÿ Kwaliteit boven massaproductie

Ik ben een grote fan van het kaf van het koren scheiden. Ik ben geen massa inschrijver omdat iedereen elke lantarenpaal kan inschrijven. Maar niet iedereen heeft de intentie om mensen Ć©cht te helpen met als gevolg dat je als upline/coach zelf ook moet door ontwikkelen. Want voor velen is het letterlijk een money making machine: 'ik schrijf je in en ik weiger aan mezelf te werken' is de insteek. Ik heb liever 5 mensen in mijn team die volledig op 1 lijn liggen met de Squad missie en die bewust werken aan hun carriĆØre binnen netwerkmarketing. Dan 10 rotte appels die niet vooruit te branden zijn en waar je vervolgens je tijd in steekt, om er achter te komen dat ze geenszins bereid zijn hun mindset aan te passen om het juiste gedrag en denken te creĆ«eren om dit werk te kunnen doen. Scan ook je upline: weet met wie je in zee gaat. Je gaat een lange termijn relatie aan met ze.


šŸ’Ÿ Netwerkmarketing is topsport

Naast de juiste business tools werk ik met mijn mensen ook aan hun algehele mentale, emotionele en energie balans & conditie. Om deze business vol te kunnen houden zal je een staaltje mentale veerkracht op moeten bouwen. Anders verlies je al snel de hoop en moed binnen deze bijzondere tak van sport. Het is topsport. Ik doe Glam FM sessies voor m'n mensen. Zodat ik kwaliteitsleiders neerzet en meer waarde bied dan ik heb beloofd. Waarom trek ik soms hele teams aan van andere netwerkmarketinghuizen? Ja, het gebeurd serieus dat iemand van een ander netwerkmarketinghuis overstapt en zijn/haar hele team meeneemt. Ik denk omdat de missie en de visie die wij als Squad hebben wezenlijk anders is dan bij de meesten. We zijn volop in ontwikkeling met een gloednieuw team. Mijn netwerkmarketinghart doet pijn als ik wƩƩr een verhaal aanhoor van iemand die gewoon gedumpt is nadat ze zijn ingeschreven. Dan schud ik m'n hoofd en denk; mensen dit kan anders. Ik zal echt niet de beste, de meest perfecte of juiste trainer of het juiste team voor iedereen zijn/kunnen aanbieden. Maar dat is het mooie: ik kies zelf met wie ik werk. Als ik geen klik met je voel zeg ik dat eerlijk.

*Over Lenny:

Lenny heeft in december 2018 een hersenbloeding gehad en neemt haar lezers mee op reis tijdens haar herstel. Naast de hersenbloeding heeft Lenny chronische en erfelijke ziektes. Desondanks haar situatie vecht ze om alles uit het leven te halen. Ze is getrouwd met Chris en moeder van Aiden (7). Samen wonen ze in Singapore. Als ex-alleenstaande moeder met torenhoge schulden weet Lenny hoe het is om te overleven i.p.v. leven. Lenny is al meer dan 20 jaar coach voor vrouwen (gespecialiseerd in mentaal, emotioneel, energetisch en lichaamswerk), Art of Feminine Presence teacher en trainer op women empowerment events. Lenny leidt het Mom Entrepreneurs team in Singapore. In Singapore heeft ze een succesvolle internationale coachingspraktijk opgebouwd.

Tot slot leidt Lenny een succesvol team binnen haar netwerkmarketing business en traint ze haar GlamSquad om op een integere, effectieve en professionele manier om hun netwerkmarketing business op te zetten en uit te voeren, waar veel ruimte is voor zelfontwikkeling. Haar missie is om netwerkmarketing op een positieve en eerlijke manier uit te voeren en om het imago een boost te geven. Als Art of Feminine Presence teacher helpt Lenny vrouwen zich te verbinden met hun lichaam, hun zielsmissie, hun spirituele pad te ontdekken & te ontwikkelen.

Volg Lenny hier:

www.facebook.com/myfullessence

https://www.instagram.com/lennysuijkerbuijk/

97 keer bekeken
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon

Een initiatief van Stichting Mom Entrepreneurs & Stichting De Kids van Amsterdam Oost & ChaCha Communicatie 2020