Hoe kies je een kleur uit voor jouw huisstijl?

Stel je voor, jij vindt dat een logo blauw moet zijn en jouw sparringpartner zegt dat het beter rood moet zijn, wie heeft er nou gelijk?



Een logo heeft veel invloed op de eerste indruk die potentiële klanten van je hebben. In een aantal seconden besluiten mensen of ze meer willen weten over jouw diensten en producten of niet. Volgens onderzoek is geconstateerd dat kleuren in een logo zeker een bepaalde emotie oproepen. Meer dan 50% van de grote ondernemingen kiezen blauw als kleur voor hun logo. Maar dat betekent niet meteen perse dat jij ook blauw moet kiezen.

Blauw staat ook wel bekend als een kleur die een zakelijke omgeving beschrijft, denk aan Philips, Randstad, KLM, Delta Lloyd. Zakelijk overkomen is belangrijk voor zulke grote organisaties en beschrijft de relatie als afstandelijk. Als je lifestyle coach bent, dan probeer je de kleur blauw vaak te vermijden. Als lifestyle coach wil je juist aan jouw potentiële klanten uitstralen dat je dichtbij hen staat en is het volgens onderzoek raadzaam om beter te kiezen voor een kleur anders dan blauw.


Maar welke kleur kun je dan het beste kiezen volgens onderzoek?


Frank Watching heeft onderzoek gedaan naar de invloed van kleurengebruik op jouw website, onderstaand lees je meer. Doe er jouw voordeel mee en laat ons in een reactie op deze blog weten of jouw logo kleur overeenkomt met wat onderzoek beweert over kleur associaties.


Rood: rood is een zeer fysieke kleur die de hartslag versnelt en urgentie aanduidt. Rood staat voor energie, moed, kracht, opwinding en warmte. Doordat rood de eigenschap heeft dichterbij te lijken dan de kleur daadwerkelijk is, weet deze kleur onze aandacht te grijpen. Bovendien heeft rood een fysiek effect: het verhoogt onze hartslag waardoor de tijd sneller lijkt te gaan. Hierdoor worden we gestimuleerd om sneller actie te ondernemen.


Blauw: blauw is een intellectuele kleur en staat voor betrouwbaarheid, loyaliteit, oprechtheid en effectiviteit. Ook heeft blauw associaties met communicatie, logica en koelte. Blauw is een kleur die, in tegenstelling tot het fysieke effect van rood, een mentaal effect heeft. Een donkere variant van blauw stimuleert helder denken, terwijl een lichte variant van blauw de concentratie bevorderd. Blauw is bovendien wereldwijd de favoriete kleur.


Geel: geel wordt gezien als een jeugdige, optimistische kleur die de aandacht grijpt. Geel wordt ook in verband gebracht met zelfvertrouwen, creativiteit en vriendelijkheid. Geel is een kleur die de emotie stimuleert en daardoor psychologisch een sterke kleur. Het juiste gebruik van geel zal zorgen voor emoties van zelfvertrouwen en optimisme. Echter kan geel, als de kleur te vaak gebruikt wordt, juist het tegenovergestelde bereiken: ongerustheid en bezorgdheid.


Groen: groen wordt vaak gezien als de kleur van balans, verfrissing, herstel, gezondheid en evenwicht. Bovendien roept groen associaties op met milieuvriendelijkheid, gerustheid en vrede. Groen is dan ook een ontspannende kleur waarmee positiviteit wordt opgewekt. Groen is, doordat de kleur in het midden van het spectrum komt, bovendien de kleur die het makkelijkst door je ogen verwerkt kan worden.


Paars: paars is een rustgevende kleur en wordt geassocieerd met luxe, visie, kwaliteit en waarheid. Bovendien wordt paars geassocieerd met spiritueel bewustzijn. Paars stimuleert het bewustzijn en bevorderd hierdoor het denken. Bovendien wordt paars in verband gebracht met luxe en kan dan ook worden gebruikt om de best mogelijke kwaliteit te benadrukken. Bij buitensporig gebruik kan paars ervoor zorgen dat er langer over keuzes wordt nagedacht.


Oranje: oranje is een kleur die staat voor warmte, veiligheid, passie en plezier. Ook wordt de kleur geassocieerd met fysiek comfort en eten. Oranje is een stimulerende kleur en zorgt zowel voor fysieke als emotionele reacties. Bovendien richt oranje onze gedachten op fysiek comfort zoals voedsel, warmte en onderdak.


Roze: roze wordt gezien als een romantische kleur en als een vrouwelijke kleur. Roze staat ook voor liefde, warmte, voeden en rust. Roze is een kleur die een fysiek effect met zich meebrengt. Echter is dit fysieke effect wel eerder rustgevend dan stimulerend waardoor roze niet aanspoort tot actie.


Grijs: grijs staat voor neutraliteit en is de kleur die het minst psychologische effecten met zich meebrengt. Door teveel grijs te gebruiken kan de kleur zelfs deprimerend werken, waardoor de kleur een remmend effect kan hebben.


Bruin: bruin is een kleur die staat voor warmte en betrouwbaarheid. Bovendien wordt bruin geassocieerd met hulp en eerlijkheid. Bruin is een solide en betrouwbare kleur en zorgt voor een gevoel van rust. Bovendien wordt bruin in verband gebracht met de aarde en de natuur.


Zwart: zwart is een krachtige kleur en staat voor wijsheid en efficiëntie. Bovendien heeft zwart associaties met veiligheid en aantrekkingskracht. Zwart is een combinatie van alle kleuren. Het is een kleur die helderheid en veiligheid communiceert. Bovendien is zwart een kleur die gevoelens van energie en ernst met zich meebrengt.


Wit: wit is een kleur die staat voor hygiëne, helderheid, zuiverheid en eenvoud. Ook wordt wit geassocieerd met verfijning en efficiëntie. Wit zorgt bovendien voor een verhoogde perceptie van ruimte. Wit kan er dan ook voor zorgen dat je website er fris en verzorgd uitziet.

49 keer bekeken
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon

Een initiatief van Stichting Mom Entrepreneurs & Stichting De Kids van Amsterdam Oost & ChaCha Communicatie 2020