top of page

Marketingstrategie? Waar begin je?

Bijgewerkt op: 16 jan. 2019

Je hebt het woord misschien wel eens voorbij zien/horen komen ‘Marketingstrategie’. En ondanks dat het zowel heel simpel als heel ingewikkeld uit te leggen is, wil ik er toch graag even bij stilstaan.

Een marketingstrategie is een strategie (duh) die betrekking heeft op al je marketingactiviteiten (joh!). Al je facebookposts vallen daaronder, je visitekaartjes, de flyers die je laat drukken voor een event, maar ook het budget dat je beschikbaar hebt voor promotie en zo nog heel veel meer.


Maar waar begin ik dan?

Bij het begin! Maak het jezelf makkelijk en bedenk je wat je graag zou willen bereiken met je bedrijf, waarbij ik je uitdaag om een haalbaar doel te stellen. Groot denken en dromen moedig ik altijd aan maar een tikkie realistisch zijn is ook erg belangrijk. Laten we als doel hebben dat je met je bedrijf 50K wilt omzetten. Je verkoopt producten die 50 euro per stuk kosten. Je moet dus 1000 producten verkopen om dit doel te bereiken. Per week is dit ongeveer 19/20 stuks.


 

En dan?

Het is goed om te weten waar je aan toe bent, maak dingen daarom altijd zo overzichtelijk mogelijk voor jezelf. In de marketing werk je altijd ‘andersom’. We beginnen met het doel en werken vervolgens in stapjes terug naar het begin. Weten dat je 20 producten per week moet verkopen is een erg duidelijk gegeven. Dan ga je nadenken over welke kanalen je momenteel gebruikt, welke hebben meer aandacht nodig, welke kan je er extra bij gaan inzetten? Als jij wekelijk 10 producten via Instagram verkoopt en max 2 producten per maand via Facebook dan heb je dus twee uitdagingen. Instagram wil je minimaal stabiel houden maar bij voorkeur laten groeien. Op Facebook heb je schijnbaar een ander publiek en gaat de verkoop iets minder hard. Hoe zou je dit kunnen aanpassen?


Hoe zit het met doelgroepen enzo?

Omdat je het jezelf zo makkelijk mogelijk moet maken is het handig om eerst alles zo helder mogelijk te hebben. Dus ga even goed zitten en schrijf je doelgroep uit. Wie is je doelgroep, waar woont je doelgroep, hoe oud is je doelgroep, waar werken ze. Zoek jouw ‘Bob’ of ‘Lisa’, zij zijn jouw ideale doelgroep. Maak vervolgens een compleet plaatje van jouw Bob of Lisa, maak ze levendig en echt. Zo kan je je veel beter inleven en beter begrijpen hoe het leven van jouw doelgroep in elkaar steekt. Lisa met haar peuter van 2/3 jaar oud, zit niet te wachten op jouw livesessies op Facebook om 19.30. Maar vind het wel fijn om elke avond rond half negen even te Instagrammen. Aan jou de taak om hier een balans in te vinden en uit te zoeken wat jouw Lisa of Bob nu fijn vindt.


Wie schrijft blijft

Heerlijk die ondernemers die zeggen dat alles in hun hoofd zit. Kom, laten we even eerlijk zijn tegen elkaar! Alles wat in je hoofd zit, staat niet op papier. Alles wat in je hoofd zit, staat niet op Instagram of je website. Dus hup maak dat hoofd van je leeg. Besteed wat tijd aan je marketing en schrijf dingen vooral op! Maak een jaarstrategie, kwartaalstrategie of maandstrategie. Doel helder, doelgroep helder, aanpak helder = hoofd leeg en dus meer ruimte om echt te ondernemen.

Dit blog is geschreven door Mieke de Galan van OM Concepts een ontembare onderneemster die op haar 21ehaar eerste onderneming inschreef bij de KvK. Ondertussen heel wat ervaringen wijzer en helpt ze andere ondernemers graag succesvol te zijn in hun business. Marketing, conceptontwikkeling en eventplanning zijn helemaal haar ding. Volg haar op Instagram of LinkedIn.

83 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page